Головна » Статті » Мої статті |
Ярослав
Кміт, ректор-співзасновник Університету ”Львівський Ставропігіон”
Презентація нової книжки про Львівську Ставропігію
"ЛЬВІВСЬКИЙ СТАВРОПІГІОН: МІЖ МИНУВШИНОЮ І ВІЧНІСТЮ” ІСТОРІЯ ЛЬВІВСЬКОГО СТАВРОПІГІОНУ від БОГДАНА СУШИНСЬКОГО. (Науково-літературне видання) Львів, 2008, Видавництво ”Ставропігіон”, - 496 с.
Рецензенти: Кріль Михайло, доктор історичних наук, професор Львівського національного університету ім. І.Франка; Сурмач Оксана, кандидат історичних наук; Киричук Олександра, кандидат історичних наук, доцент Львівського регіонального ін-титуту державного управління Української академії державного управління при Президентові України; Гургула Ігор, член Національної спілки письменників України. ________________________________________________________________
Це є перша в українській літературі спроба автора, посилаючись на історичні джерела, зробити аналіз історії відродження заснованого в 2001 році Університету ”Львівський Ставропігіон”, який хоча і вважається одним з наймолодших університетів незалежної України та, водночас, є науково-педагогічним і громадсько-духовним спадкоємцем ще у XVстолітті створеного Львівського братства, братської школи та Ставропігійського інституту. Системно оглянувши історичний шлях славних попередників Університету ”Львівський Ставропігіон”, автор цього історичного наукового дослідження ґрунтовно простежує становлення нового в Україні університету в перші роки його народження. Необхідно наголосити, що Богдан Сушинський, відомий український письменник та історик, академік, почесний професор Університету ”Львівський Ставропігіон”, вперше вводить у науковий оббіг велику кількість документів, фактів, cвідчень співзасновників цього вищого навчального закладу та сучасників цього важливого для становлення нашої молодої незалежної держави цивілізаційного процесу. Книга присвячена 555-річчю першої писемної згадки про Львівське Братство та 7-річчю відродженої Львівської братської школи в образі Університету ”Львівський Ставропігіон”, світлій пам’яті відомих науковців і педагогів з плеяди фундаторів університету Романа Мокрика та Олега Романіва. Знаючи Богдана Сушинського як одного із засновників першого в Україні Міжнародного Лицарського Ордену Архистратига Михаїла ще з 1996 р., як автора понад 70 книг, перекладених на п’ятнадцять мов світу, зокрема про історію українського козацтва і українського лицарства, я, як автор ідеї створення фундаментального дослідження про Львівську Ставропігію, звернувся у 2006 році до Богдана Івановича з пропозицією взятися за таке дослідження. Богдан Сушинський дуже зацікавився нею і почав збирати матеріали до нової своєї книги. Робота над рукописом тривала майже 2 роки. Під час цієї творчої співпраці з автором ним було досліджено сотні документів, які лягли в основу структурної побудови цієї наукової монографії. Автор брав активну участь у цей період роботи над книгою в науково-практичних конференціях та Ставропігійських Читаннях, які проводилися в Університеті ”Львівський Ставропігіон”, працював з архівами нашого університету, зустрічався із заснов.никами університету, викладачами, студентами, з учасниками цих конференцій, приятелями і симпатиками Університету ”Львівський Ставропігіон”, з науковцями та творчою інтелігенцією, які знали історію Львівської Ставропігії. Богдан Сушинський натхненно працював над зібраним матеріалом як істинний історик-дослідник. Про це він докладно розказав під час презентації книги в грудні 2008 року на Львівському телебаченні, на зустрічах з викладачам та студентами університету, на прес-конференціях у Львівському відділенні Національної Спілки письменників Укра()їни та з львівськими журналістами про що повідомлялось львівськими мас-медіями. Трохи про структуру і зміст самої книги. У вступній частині (с.5-14), у преамбулі автор вперше в українській історичній науці патетично наголошує, що Університету ”Львівський Ставропігіон” – це та національно-духовна та науково-освітня інституція, яка несе в собі і святість християнських постулатів, і морально-етичні заповіді предків, і глибинні набутки освітянського досвіду вищої в усіх своїх засадах самодостатньої українсько-галицької школи. На жаль, деякі керівники від української освіти сьогодні не зрозуміли глибинні ідеї цієї української традиції і не зуміли надати підтримку і допомогу у відродженні у Львові Ставропігійської ідеї. Далі автор робить аналіз історичної хронології розвитку Львівського братства та його школи, посилаючись на дослідження таких львівських науковців як Ісаєвич Я., Зубрицький Д., Криловський А., Кметь В., Гудзяк Б., Капраль М., Орлевич І., Маяковська О., Юрковський В. та ін. При цьому Б. Сушинський уточнює деякі деталі, полемізує з авторами щодо тих чи інших фактів у Ставропігійській історії. У розділі ”Сторінки історії Львівського Успенського Братства” (с.15-106) автор книги застерігає щодо накопичених у колі ставропігійських дослідників помилкових, на його думку, тверджень тлумачень, суджень і легендної традиційності. Він користується для свого дослідження оригінальною джерельною базою. Це, зокрема, Ювілейне видання в пам’ять 300-літнього заснування Львівського Ставропігійського братства (Львів, 1886.- Т.1); Грамота Патріарха Константинопольського Ієремії (1587 р.); Університетський Вісник (Київ, 1886 р.); Книга про віру З.Копистенського (Київ, 1595 р.); Целевич Ю. Історія Скиту Манявського (Львів, 1887 р.) та ін. Б.Сушинський робить цікавий висновок про те, що у стінах братських шкіл спудеї пізнавали талант і велич майстрів слова інших народів, тут вони звіряли мистецтво іноземних митців із власним, критично осмислюючи його, переймаючи, перекладаючи та наслідуючи. Одне слово, залучаючи до своєї творчої лабораторії увесь арсенал літературного формування та самовдосконалення (с.72). І далі дослідник історії Ставропігіону стверджує, що братські школи з цілковитим правом можна називати мистецьким осередком, з якого вийшло чимало талановитих письменників-полемістів, поетів та перекладачів. Саме з в братських школах набували свого розвитку теоретичні засади літератури, там творилося українське літературознавство як наука, і там, в благословенних стінах братських шкіл, у середовищі братчиків витворювалися, вдосконалювалися, набували високої композиційної структури, нових сюжетів та філософського наповнення поетичні і прозові твори українських літераторів, випускників та викладачів цих шкіл (с.73). Це є висока оцінка діяльності братських шкіл цього часу. І про це ми маємо знати. У цьому розділі Б.Сушинський аналізує також роль знаних постатей в житті Львівського братства та його школи: відомого львівського братчика – дидаскала братської школи Кирила Транквіліона-Ставровецького; першодрукаря Івана Москвитянина (Федоров, Федорович); єпископа Гедеона; братів Рогатинців та ін. У розділі ”Сторінки історії Ставропігійського Інституту” (с.107-134) автор книги детально аналізує історію переходу Львівського Успенського Ставропігійського Братства та його школи у нову форму своєї діяльності – Ставропігійський Інститут, який відбувався поступово, впродовж тривалого часу у три етапи. Це було пов’язано зі складною нормативно-правовою ситуацією, в якій довелося діяти львівським ставропігійцям по тому, як Галичина, яка перебувала під юрисдикцією Речі Посполитої, була передана нею під юрисдикцію Австро-Угорської імперії. Ретельно дослідивши всі наявні в архівах документи Б.Сушинський приходить до висновку, що саме 9 січня 1790 року слід вважати як дату заснування Ставропігійського Інституту у Львові. Фізичного, юридичного та духовно-освітнього спадкоємця Львівського Успенського Ставропігійського Братства та його школи. І тільки в 816 р. Фундаційний акт Ставропігійського Інституту було затверджено імператором Австро-Угорщини Францем І. (с. 111-112). Далі ми читаємо у Б.Сушинського: ”Імператорський Надвірний декрет, яким Львівському Ставропігійському Братству надавався титул Ставропігійського Інституту, водночас возводив членів Інституту в достоїнство Старшин Руського народу. Тобто Братство як організація набувало нової якості, а його члени здобували право представляти інтереси всієї української етнічної громади Львова та всієї Галичини; виступати від її імені перед державними органами Австрійської імперії. Дійшов до наших днів і текст іншого Надвірного декрету, виданого 16 лютого 1793 року імператором Францем І. Ним узаконювалося право Ставропігійського Інституту на патронат не лише над уже відомою нам, самим Братством спорудженою церквою Успіння, але й над церквою Святого Онуфрія; з підтвердженням усіх інших прав та привілеїв, якими львівські ставропігійці доти володіли” (с.121). Можемо робити висновки щодо відношення імператорської влади до традицій корінного населення Львова. Це дозволило ще на довгі роки зберегти для української історії цей унікальний осередок українства – явище Львівської Ставропігії. Автор простежує характерну тенденцію в історії розвитку у Львові Ставропігійської ідеї. По тому, як львівське Братство набуло статусу Ставропігії його авторитет, імідж і популярність швидко зростали. До нього духовно та фізично потяглися магнати, провідні військові, козацькі та громадсько-політичні діячі. Так 28 березня 1595 року членами братства стали князь Адам Вишневецький зі славного українсько-польського князівського роду Вишневецьких, Кирик Ружинський і Лев Бережницький та інші. Вони пояснювали свій інтерес до братства саме наявністю прав привілеїв, які були надані Братству патріархами й українськими церковними ієрархами. Вступив також до Братства великий двірник землі молдавської Нестор Уріке, своїм членством Львівське Братство удостоїла Анна Могиляка, донька молдавського господаря. Приятелем Ставропігійського Інституту був професор Яков Головацький, допомагаючи студентам та викладачам. Впродовж багатьох років він належав до найдіяльніших і впливовіших членів Ставропігійського Інституту. Все, що здійснювалося в Інституті ніколи не обходилося без сприяння та мудрих порад професора Я.Головацького. Значну частину свої книги (с.135-163) Б.Сушинський присвячує Петру Могилі. Він явився українському народові, пише автор, як являються всі віри у мудрість Божого і людського слова; у святості свого вибору і своєї боротьби (с.135). Справа, якій він присвятив себе і ті звершення, які він залишив по собі, увічнили його не лише в Україні, але й у всьому християнському світі. Вже у ХХІ столітті редакція англійського журналу ”Тайм” назвала Петра Могилу людиною світу XVII століття і в такий спосіб визнала, утвердила цю славетну постать в історії Європи, у двотисячолітній історії всього християнського світу. Першу свою ґрунтовну освіту майбутній митрополит Київський здобував у Львівській братській школі, де одним із його наставників був Іов Борецький. Тут він засвоював грецьку і латинь, пізнавав основи богослов’я. Потім юний П.Могила впродовж кількох років був вільним слухачем у кількох знаних університетах. Зокрема в Голландії, у паризькій Сорбоні. Це допомогло йому сприймати світ розкутим поглядом істинного європейця. Згодом, оцінюючи внесок Петра Могили в становлення українського народу, знаний історик, єпископ Сильвестр Гаєвський визнав, що Могила "не просто український патріот, а велетень-патріот, що запліднив українську культуру на цілі віки вперед” (с.156). Тож Львівська братська школа може пишатися своїм вихованцем Могилою. У презентованій книзі письменника Б.Сушинського вперше предметом окремого наукового історико-правового дослідження стає Статут Ставропігійського Інституту у Львові (с.164-183). Автор ґрунтовно аналізує окремі розділи і позиції цього історичного документу українознавства: правові аспекти функціонування Інституту; привілеї; фінансова політика Інституту; побудова структури керівного складу Інституту; склад і оновлення Інституту, процедура виборів сеньйорів; повноваження загальних Зборів; Правляча Рада; права і обов’язки членів Інституту та ін. Практично своїм новим Статутом Ставропігійський Інститут повертає собі колишні права братства і, крім освітньої, доброчинної, господарської, культурної, наукової діяльності знову здобув законні підстави впливати на церковну політику на засадах давніх традицій. Під впливом Ставропігійського Інституту знаходиться Народний дім у Львові, який був збудований з ініціативи його членів і завдяки зібраним ними коштам. Автор відзначає, що статут Народного дому окреслював дочірню форму його залежності від Ставропігії. Отже, Ставропігійський Інститут став тією чітко зафіксованою у часі, просторі та культурно-народницькому процесі народного пробудження ланкою, яка документовано поєднує вияви етнічного і творчого поривання наших предків – з нашими сьогоденними зусиллями по відродженню в Україні благодійно-просвітницького ставропігійського руху, найвищим і найпереконливішим проявом якого стала поява на початку ХХІ століття Університету ”Львівський Ставропігіон”, а відтак і відновлення діяльності Львівського Ставропігійського Братства (за активною участю Б.Сушинського). Наступні сторінки своєї книги Б.Сушинський присвячує історії створення у Львові у 2001 році Університету ”Львівський Ставропігіон”, його фундаторам та Статуту. Особливе місце у дослідженні автора займає авторська Хроніка та періодизація національно-духовного становлення Львівського Ставропігіону. Особливе місце у книзі займає оригінальне дослідження теми ”Козацтво і Львівський Ставропігіон: єднання крізь віки” (с.420-473). У преамбулі до цього розділу читаємо: елітарне поєднання високих морально-педагогічних принципів вищої школи з християнською благодійністю та соціальною справедливістю – ось провідні засади, які були сформовані в часи пращурного існування Львівського Ставропігійського Братства та його шкільництва; набули свого розвитку в образі Ставропігійського Інституту і благоговійно, за статутними нормами і покликами душ його засновників відроджені тепер в Університеті "Львівський Ставропігіон”. У подальших своїх роздумах і аналізах Б.Сушинський стверджує, що історія кожного суспільства знає періоди, коли доля того чи іншого політичного устрою і держави, доля самої нації залежить від того, чи вдасться інтелектуальній еліті вчасно згуртуватися, повести народ отим єдино прийнятним шляхом умиротворення, соціальної, релігійної та політичної розважливості, котрі – і тільки вони – здатні його врятувати. Ось чому в усі часи мудрі державні діячі дбали про підтримку національної інтелігенції, розширення її соціальної бази, чудово розуміючи, що, спираючись на інтелектуальну еліту, можна дієво займатися духовним розвитком нації, цивілізованим формуванням її історичного шляху. Історично склалося так, що і становлення українського козацтва, і становлення Львівського Успенського Братства припадають на 90-ті роки XV ст. З цього історичного факту Б.Сушинський робить цікавий висновок про те, що ці дві українські потуги – козацтва на сході України і братства на заході виникли майже одночасно. У цьому співпадінні автор вбачає прояв цілком природної потреби ідеологічного самозахисту українського народу. Аналізуючи історичні постаті козацьких вождів і відомих ставропігійців автор книги про історію Львівського Ставропігіону усвідомлює, що осягнувши в неосяжних глибинах нашої української минувшини першоджерельну історію України ми осягаємо феномен вічності нашого народу. | |
Переглядів: 1752 | |
Всього коментарів: 0 | |